Basis P&O voor installatiebedrijven

Waar kunnen we je mee helpen?

Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Sluit dit zoekvenster

6. Welke valkuilen moet ik voorkomen?

Veel praten en vergeten te luisteren

Goed luisteren naar wat de ander zegt, is net zo belangrijk als je eigen standpunt toelichten. Hoe luister je goed?

  • Volg de methode ‘Luisteren, Samenvatten en Doorvragen’
    • Deze methode is een hulpmiddel. Het helpt je niet meteen klaar te staan met een oordeel/mening. Tijdens het gesprek volg je drie stappen:
      1. Je luistert wat de ander heeft te zeggen
      2. Je vat samen wat de ander zegt en controleert daarmee of het klopt
      3. Je vraagt door wanneer iets niet helder of duidelijk is.
    • Vermijd zoveel mogelijk afleiding
    • Verplaats je in de ander
    • Toon belangstelling
    • Check je aannames door te vragen of je het goed begrepen hebt
    • Laat de ander uitpraten

Misverstanden door non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie speelt een belangrijke rol tijdens gesprekken. Je kan er onbewust verkeerde signalen mee afgeven of er juist bewust een goede sfeer mee neerzetten. Probeer je dus bewust te zijn van je eigen non-verbale communicatie tijdens een gesprek. Wat is je zithouding? Wat zegt je gezichtsuitdrukking? Welke gebaren gebruik je? Hoe zet je je stem in? Waar zijn je ogen op gericht?

Bijvoorbeeld: Als je in een gesprek met je armen over elkaar zit, kom je gesloten en afhoudend over. Als je voortdurend ergens anders naar kijkt, lijk je afwezig of zenuwachtig.

Te snel oordelen

In gesprekken zijn mensen soms geneigd om snel een oordeel te vormen. Je bent je er vaak nauwelijks bewust van. Toch is het belangrijk om daar op te letten en je oordeel zo lang mogelijk vooruit te schuiven. Want door te oordelen, door te vertellen hoe je tegen bepaalde zaken aankijkt, stel je jezelf centraal en hou je op met luisteren. Wachten met oordelen helpt om aandachtig te blijven luisteren naar je gesprekspartner. Wellicht kom je tot andere inzichten als je de ander eerst helemaal laat uitpraten.

Ben je lid van Techniek Nederland?
Dan heb je toegang tot een aantal voorbeelddocumenten die je op weg kunnen helpen: