Basis P&O voor installatiebedrijven

Waar kunnen we je mee helpen?

Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Sluit dit zoekvenster

Stap 6: Nieuwe werknemer in dienst

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe werknemers snel inzetbaar zijn en blijven?

Ruim één op de drie werknemers die jaarlijks aan het werk gaan in de technische installatiebranche, verlaat binnen een jaar de branche weer. Je kunt dat niet altijd voorkomen, maar daar wel je best voor doen. Zorg bijvoorbeeld voor een ‘zachte landing’ in het bedrijf. Door de nieuwe werknemer een warm ontvangst te geven en goed te begeleiden bij het inwerken. Daardoor voelt de nieuwe collega zich vanaf het eerste moment welkom en gewaardeerd. Een goed introductieprogramma verdient zich op termijn dubbel en dwars terug. Want er zal minder verloop zijn, meer betrokkenheid, meer enthousiasme voor doorontwikkeling, betere productiviteit. Het schept duidelijkheid over wat je van elkaar verwacht en laat zien dat je een professioneel bedrijf bent. Zorg dus dat je vóór het tekenen van de arbeidsovereenkomst al een introductieprogramma hebt bedacht en daar meteen mee begint.

Het duurt nog even voordat de nieuwe werknemer echt aan de slag gaat. Houd hem of haar in die tussenperiode enthousiast. Door al veel praktische informatie mee te geven en de nieuwe collega alvast op en een informele manier te betrekken bij de organisatie. Daardoor zal het team de nieuwe collega straks makkelijker accepteren en op weg helpen.

Tips:

  • Informeer de nieuwe werknemer van tevoren al over praktische zaken als reiskosten, collectieve verzekeringen etc.
  • Zorg dat er een handzaam boekje/brochure is met praktische informatie over het bedrijf.
  • Stuur de werknemer een uitnodiging voor de eerste werkdag, met informatie over hoe die eerste werkdag eruit gaat zien, hoe laat de werknemer start en dergelijke.
  • Geef de werknemer (als het geen interne doorstromer is) alvast toegang tot zijn eigen account of intranet.
  • Nodig de werknemer al vóór de officiële start uit voor borrels, koffiemomenten of andere teamactiviteiten.
  • Laat de overige werknemers in de organisatie weten dat er binnenkort een nieuwe collega start en wanneer dat is.
  • Bepaal met welke werkzaamheden de nieuwe werknemer gaat starten zodat hij/zij snel aan de slag kan.
  • Vraag de nieuwe werknemer op welke manier en met welke middelen hij/zij het werk zo goed mogelijk denkt uit te kunnen voeren.

De eerste week is altijd spannend, zowel voor het bedrijf als voor de nieuwe werknemer. Zorg dat hij/zij direct aan de slag kan, dat de praktische zaken geregeld zijn, de nieuwe werknemer de juiste inhoudelijke kennis krijgt aangereikt en de juiste collega’s in de organisatie ontmoet.

Tips:

  • Regel de praktische zaken: zorg dat de werknemer over bijvoorbeeld een eigen account, telefoon, laptop, auto en/of gereedschap beschikt. Het moet duidelijk zijn waar hij/zij de kennis en tools kan vinden om het werk uit te kunnen voeren.
  • Start de dag met een gesprek waarin je de nieuwe werkzaamheden of projecten uitlegt en vertelt wat je van hem/haar verwacht.
  • Plan bijvoorbeeld een gezamenlijk koffiemoment in met het team, zodat de nieuwe werknemer de collega’s kan leren kennen.
  • Zorg dat de werknemer de organisatie kent (missie, visie, werkwijze, structuur).
  • Geef een rondleiding door het kantoor en laat de nieuwe werknemers kennis maken met de collega’s waar hij/zij het meest mee te maken zal krijgen.
  • Laat de werknemer zichzelf voorstellen, via bijvoorbeeld het intranet.
  • Wijs een buddy aan: koppel de nieuwe werknemer aan een collega met wie hij of zij kan optrekken en waaraan hij/zij functie-inhoudelijke vragen kan stellen.
  • Plan in de eerste week een afspraak in met de directeur om de nieuwe werknemer kennis te laten maken met de organisatie.
  • Plan in de eerste maanden regelmatig een gesprek in rondom het inwerken. Zorg dat de nieuwe werknemer zijn/haar vragen kwijt kan en geef feedback waar nodig.
  • Vraag ook om zijn/haar eerste indrukken/ervaringen en of er nog zaken missen in het introductieprogramma.
Heb je vragen over het inwerken van nieuwe werknemers?
Bel dan naar Wij Techniek 0800 60 61, stuur een e-mail servicepunt@wij-techniek.nl of een Whatsapp 06 832 107 52.

 

Ben je lid van Techniek Nederland?
Dan heb je toegang tot een aantal voorbeelddocumenten die je op weg kunnen helpen:


>> Er is op dit moment nog geen nieuwe cao Metaal & Techniek is. Dat betekent dat Wij Techniek per 1 januari 2022 geen heffingsbijdrage meer ontvangt en dit heeft gevolgen voor de dienstverlening.